اخبار دنیای تکنولوژی

بالا بردن سطح دانش نسبت به تکنولوژی روز دنیا

اخبار دنیای تکنولوژی

بالا بردن سطح دانش نسبت به تکنولوژی روز دنیا

اخبار دنیای تکنولوژی

با عرض سلام
اینجانب ابوالفضل پاشائی مقدم
تجربه کسب کرده دانش تلفن همراه و رایانه

۱۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۱۵
خرداد

شرکت باکس در پاییز سال گذشته برنامه‌ای موسوم به Capture عرضه کرده بود که به کاربران آیفون امکان می‌داد عکس‌های خود را به طور مستقیم بر روی سرویس‌های کلود ذخیره کنند.

حال این برنامه به قابلیت جدید و هیجان انگیز دیگری مجهز شده است: اسکن کردن اسناد و انتشار مستقیم آنها در اینترنت.

تا پیش از این کاربران باکس باید اسکن اسناد خود را به طور دستی انجام می دادند و آنها را در قالب فایل های ضمیمه ایمیل ارسال می کردند. اما حالا روش های به اشتراک گذاری جدیدی ابداع شده و کاربران با استفاده از برنامه Capture می توانند یک سند را با استفاده از دوربین گوشی آیفون اسکن کرده و سپس آن را در اینترنت به اشتراک بگذارند.

بدین منظور کاربران باید قابلیت scan mode را در برنامه مذکور انتخاب کنند. در این حالت برنامه یاد شده به طور خودکار سند را شناسایی کرده و متن آن را اسکن می کند. این برنامه تا بدان حد هوشمند است که حتی لبه های سند را شناسایی کرده و دقیقا همان بخش مربوط به سند را از عکس جدا می کند. تنظیم نور و دیگر ویرایش های ضروری نیز از همین طریق قابل انجام است.

البته کاربران در صورت تمایل می توانند برخی تنظیمات را به طور دستی انجام دهند و به عنوان مثال ابعاد تصویر را تغییر دهند یا سند را بچرخانند یا بخش هایی از آن را جدا کنند. در نهایت فایل با فرمت پی دی اف ذخیره شده و از طریق خدمات کلود شرکت Box در اینترنت به اشتراک گذارده می شود. از این روش برای ذخیره سازی ویدئو، عکس، فایل صوتی و ... هم می توان استفاده کرد.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

به خوبی جایگاه گوشی های هوشمند در زندگی های کنونی قابل مشاهده است، بهترین شکنجه برای هر فرد جوانی در اوضاع و احوال کنونی قطع شدن ارتباطش به اینترنت است و تنها اسباب این ارتباط همین دستگاه های گوشی موبایل هستند.

از همه گیر ترین نوع گوشی های موبایل گوشیهای اندرویدی هستند که این روزها علاقه مندان زیادی دارند و می توان ادعا کرد محبوبترین دستگاه های کنونی موجود در بازار گوشی های تلفن همراه اندرویدی هستند که علی رغم برند و مارک های مختلف همگی از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند.

هر یک از موارد زیر را به خاظر داشته باشید تا انجام ندهید!

۱ . استفاده از TASK KILLERS یا بستن مدام برنامه ها

task killers ها برنامه هایی هستند که به صورت اتوماتیک برنامه های در حال اجرا را برای شما خواهند بست. خیلی از کاربر ها هم به صورت اتوماتیک عادت می کنند که برنامه های باز را ببندند، برنامه هایی که هر لحظه به آنها احتیاج دارند و یا حتی ندارند، این کار در حالت عادی خوب است اما وقتی در طولانی مدت شما در هر ساعت یک برنامه را بارها باز کنید و ببندید، باعث بالا رفتن مصرف باتری دستگاه و همینطور منابعی نظیر پردازنده و فضای ذخیره سازی خواهید شد. همین اتفاق زمانی خواهد افتاد که از برنامه های تسک کیلر استفاده کنید.

وقتی برنامه ای را باز می کنید اطلاعات و داده های مورد نیاز برنامه برای اجرا در فضای Cache برای شما ذخیره می شود، اگر این فضا را با بستن برنامه و یا برنامه های Task Killer پاک کنید یا برنامه را دستی ببندید مجددا برنامه برای دفعات بعدی باید این داده ها را ایجاد کند که همین نکته باعث استفاده از منابعی نظیر باتری خواهد شد!

۲ . استفاده از بیشتر از ۱ آنتی ویروس

اصولا استفاده از انتی ویروس در سیستم عاملی مانند اندروید کار چندان کاربردیی نیست و تا بحال انتی ویروسی ندیده ام که توانایی حذف یا از قرنطینه کردن ویروس های این سیستم عامل را داشته باشد. اگر از کاربران محتاط هستید در قدم اول از تپ کردن روی هر لینکی در اینترنت خودداری کنید تا مبادا بد افزار ها راهشان به دستگاه شما باز شود و در قدم دوم اگر باز هم قصد نصب انتی ویروس دارید تنها به نصب یک مورد اکتفا کنید، چرا که فعال بودن تمام مدت یک برنامه نظیر آنتی ویروس باعث هدر رفتن مقدار بسیار زیادی از منابع شما نظیر باتری و رم خواهد شد.

۳ . کنسل کردن بروز رسانی ها

روی این مورد تاکید فراوان دارم، قبلا هم در نت نوشت گفته بودیم که حتما سعی کنید دستگاهتان را بروز نگاه دارید. معمولا هر چند وقت یکبار توسعه دهندگان اپ ها یا دستگاه های اندرویدی بروز رسانی هایی را برای بهبود کارکرد سیستم و حتی آپدیت به نسخه های جدید ارائه می کنند که پرهیز ار بروز کردن دستگاه به مرور دستگاه شما را کند تر خواهد کرد و مسلما هر بروز رسانیی جهت رفع عیوبی صورت گرفته که نباید از آنها چشم پوشید.

۴ . دانلود کردن فایل های APK از منابع نا مشخص

خوشبختانه در ایران وجود فروشگاهی مانند بازار و یا موارد مشابه مثل مایکت و … کاربر ها را بسیار ایمن کرده، اما باید گفت درصد بسیار بالایی از کاربر های دنیا به خاطر دانلود بد افزار ها از فروشگاه های نامعتبر و حتی صفحات اینترنتی دچار اختلال هایی نطیر هک شدن و حتی دزدی اطلاعات می شوند. حتما توجه کنید که اگر در حین مرور یک سایت از شما برای دانلود برنامه ای درخواست شد ان را رد کنید و هیج برنامه ای را بدون شناختن دانلود نکنید.

۵ . ریست نکردن دستگاه اندرویدی

یکی از مواردی که بسیاری و حتی من به ان اعتقاد داریم این است که ریست کردن دستگاه بعد از یک هفته و یا جند روز کار مداوم می تواند به مصرف باتری بهتر و حتی سرعت بهتر منجر شود. علت هم این است که فضا حافظه کش در حین ریست شدن دستگاه کلا پاک می شود و همین امر باعث حذف فایل های غیر ضروری و تمپ های بدون استفاده خواهد شد.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

شاید برایتان عجیب باشد، اما واقعیت دارد. محصولات و سرویس‌های مختلفی در دنیای تکنولوژی هستند که زودتر از آنکه خودمان را برای جدایی از آنها آماده کرده باشیم کشته شده و از بین رفته‌اند.

گاهی محصولاتی مانند دوربین Flip Video به خاطر یک خرید و مالکیت اشتباه از بین رفته‌اند. گاهی هم سرویس‌هایی مانند گوگل ریدر به سادگی از بین رفته‌اند، چون تعداد کاربران آن کافی نبوده است. همه این اتفاق‌ها بدون در نظر گرفتن اینکه کاربران زیادی به این محصولات و سرویس‌ها علاقه‌مند بوده و هنوز درکی از جدایی و دوری از آنها ندارند، رخ داده است. با این اوصاف است که مجله بیزینس اینسایدر به بررسی مواردی پرداخته است که تکنولوژی با از بین بردن چیزهایی که مردم زیادی آنها را دوست داشته‌اند، دل ما را شکسته است.

عینک هوشمند گوگل: کامپیوتر کوچک غول موتور جست‌وجوی دنیا که با طراحی خاصی روی سر قرار می‌گیرد، وقتی معرفی شد به‌عنوان ابزاری کاربردی و مفید مورد توجه قرار گرفت. با این حال، اما هرگز معلوم نشد که دقیقا چرا گوگل نسخه اول عینک هوشمند را در ماه ژانویه سال 2015 از بین برد. گوگل در واکنش به این اتفاق فقط اعلام کرد که بازار هنوز کاملا برای ورود این محصول آماده نیست. شاید این محصول مشکلاتی داشته که احتمالا قرار است در مدل بعدی آن مرتفع و حل بشوند.

گوشی‌های Razr معروف موتورولا: اولین گوشی Razr که در سال 2004 معرفی شد، به خاطر طراحی باریکش به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های موبایل دنیا تبدیل شد. تولید گوشی‌های سری Razr موتورولا اما به دنبال ظهور و رونق موبایل‌های هوشمند در بازار، در سال 2008 متوقف شد. برند Razr اما در سال 2011 دوباره احیا و زنده شد. این بار این گوشی‌ها به‌عنوان موبایل‌های هوشمند اندرویدی روانه بازار شدند. با این حال اما دیگر هرگز نتوانستند تصویر سمبلیک و محبوب گذشته‌شان را زنده کنند.

Google Reader محبوب: یکی از اولین و پرطرفدارترین سرویس‌های خبرخوان روی فضای وب که در زمانی نه چندان طولانی محبوبیت زیادی درمیان کاربران پیدا کرد. این سرویس اما در سال 2013 از بین رفت و گوگل اعلام کرد که مردم از آن زیاد استفاده نمی‌کردند. این در حالی است که کاربران این سرویس هنوز هم برای آن دلتنگ می‌شوند.

دوربین فیلمبرداری جیبی Flip video: این دوربین در سال‌های 2006 تا 2011 استاندارد جدید و جالبی برای فیلمبرداری در حرکت را ایجاد کرد. شرکت Pure Digital که این دوربین را ابداع کره بود، در سال 2009 توسط شرکت بزرگ Cisco خریده شد. وقتی Cisco از بازار مصرفی تکنولوژی بیرون رفت، دوربین Flip قربانی شد. اما اگر این دوربین در آن زمان هم از بین نمی‌رفت خیلی زود مغلوب موبایل‌های هوشمند با دوربین‌های سریع و با کیفیت می‌شد، چون با ورود و همه‌گیر شدن موبایل‌های هوشمند دیگر تعداد افرادی که به یک دوربین فیلمبرداری مجزا نیاز داشتند به تدریج کم و کمتر می‌شد.

دنیای Sega و بازی‌هایش: کنسول بازی Sega Dreamcast در اواخر سال 1999 و در موجی از هیجان و هیاهو معرفی شد تا به خانه بسیاری از مردم جهان نفوذ کند. اما کمتر از دو سال بعد یعنی در ماه مارس سال 2001 شرکت Sega تولید این کنسول را متوقف کرد و به‌طور کلی از تجارت کنسول بازی ویدئویی خارج شد.

اپلیکیشن تقویم Sunrise Calendar: این اپلیکیشن که برای گوشی‌های اندرویدی و آی‌فون عرضه شده بود، در زمان معرفی‌اش در سال 2013 حسابی مورد توجه قرار گرفت. در سال 2015 شرکت مایکروسافت این اپلیکیشن را با قیمت 100 میلیون دلار خرید و حالا دیگر این اپلیکیشن در حال از بین رفتن است. Sunrise Calendar قرار است از آخر ماه آگوست سال 2016 به‌طور کلی از بین برود.

بازی محبوب Flappy Bird برای کاربران آی‌فون: یک بازی هیجان انگیز و جالب که پیروز شدن در آن بسیار سخت بود. موفقیت این بازی در ماه ژانویه سال 2014 آنقدر بود که «دانگ نوین» توسعه‌دهنده آن اعلام کرد که از محل تبلیغات داخل اپلیکیشن این بازی روزی 50 هزار دلار درآمد دارد. در ماه فوریه همان سال اما این توسعه‌دهنده اعلام کرد که بازی Flappy Bird را از فروشگاه اپلیکیشن‌های اپ استور اپل حذف کرده، چون فشارهای زیادی روی او بوده است.

تلویزیون اینترنتی Aereo: استارت‌آپ Aereo در سال 2012 سرویس پخش آنلاین برنامه‌های تلویزیونی خود را ارائه و معرفی کرد. با این حال اما دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا با حکمی مبنی تخلف از قوانین کپی رایت جلوی فعالیت این استارت‌آپ و سرویسش را گرفت. بنابراین فعالیت این سرویس از اواخر سال 2014 معلق شد، سپس در اوایل سال 2015 شرکت Tivo دارایی‌های این استارت‌آپ را باقیمت یک میلیون دلار خرید.

پخش‌کننده موسیقی Zune مایکروسافت: یک mp3 player که در سال‌های 2006 تا 2011 در بازار عرضه می‌شد. با اینکه این پلیر هرگز به اندازه آی‌پاد اپل به محبوبیت نرسید، اما در زمینه ارائه قابلیت‌هایی مانند سرویس پخش آنلاین موسیقی Zune Music Pass - که در واقع نسل ابتدایی سرویس‌هایی مانند Spotify و Apple Music بود - پیشرو بود.

غمِ آی‌پاد کلاسیک: صحبت از آی‌پاد که به میان می‌آید، اغلب طرفداران این محصول بلافاصله به یاد نسخه کلاسیک آن می‌افتند که در تولید آن در اواخر سال 2014 متوقف شد. این اتفاق به معنای آن بود که کلید گرد و معروف آی‌پاد که از زمان ورود اولین آی‌پاد در سال 2001 به بازار وجود داشته، دیگر وجود نخواهد داشت.

اپلیکیشن معروف Mailbox آی‌فون: یک پدیده محبوب برای کاربران آی‌فون که توسط شرکت نرم‌افزاری Orchestra ارائه شد و کاربران به وسیله آن می‌توانستند به راحتی ایمیل‌های دریافتی در اینباکس خود را انتخاب یا جابه‌جا کرده و بخوانند. این اپلیکیشن در سال 2013 معرفی شد، اما یک ماه بعد شرکت Dropbox توسعه‌دهنده آن Orchestra یعنی را خرید. در سال 2016 اپلیکیشن Mailbox به‌صورت رسمی از بین رفت.

پلت‌فرم کاربردی Parse برای توسعه‌دهندگان: در سال 2013 فیس‌بوک شرکت Parse را که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برای تولید و مدیریت اپلیکیشن‌های موبایل کمک می‌کرد، با قیمت 85میلیون دلار خرید. اما فیس‌بوک اعلام کرد که Parse از ماه ژانویه سال 2017 به‌صورت رسمی دیگر وجود نخواهد داشت.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا ناجا گفت: اخطار و هشدارهای پلیس فتا مانع نفوذ یک هکر احتمالا سعودی به سایت و شبکه سازمان های دولتی شد.

به گزارش دانیال به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا ، سرهنگ "حسین رمضانی " معاون حقوقی و امور بین الملل پلیس فتا گفت: نخستین سایتی که خبر هک شدن آن به گوش رسید ، سایت مرکز آمار ایران بود که شامگاه سه شنبه چهارم خرداد ماه از دسترس خارج شده و کاربران برای مدتی نتوانستند به هیچ یک از بخش‌های این سایت دسترسی پیدا کنند و در آن زمان مسئولان مرکز آمار ایران درباره علت از دسترس خارج شدن این سایت و شبهات مربوط به هک شدن آن ، توضیحی ارایه نکردند.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اینکه عربستان باید درباره هک شدن سایت های دولتی ایران پاسخگو باشد، گفت: بزودی از طریق پلیس اینترپل این حمله سایبری را پی گیری می کنیم.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا گفت: منشا حملات سایبری به سایت های دولتی ایران کشور عربستان است، و عربستان باید درباره هک شدن سایت های دولتی ایران پاسخگو باشد.
او در ادامه افزود: ایران پیشرفت های چشمگیری در زمینه مقابله با حملات سایبری داشته است.
او تصریح کرد: ایران از کشورهای قربانی تروریسم سایبری است.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا خاطرنشان کرد: تا پایان امسال بیشتر سایت های دولتی به توانمندی مقابله با حملات سایبری مجهز می شوند.

وی تصریح کرد: حمله سایبری به برخی پایگاه های ایرانی با ip عربستانی صورت گرفته ، اما ممکن است آدرس حقیقی مهاجم ، جای دیگری باشد. سرهنگ رمضانی افزود: به همین دلیل احتمال دارد این هکر سعودی نباشد.

رمضانی خاطرنشان کرد: هیچ اطلاعات طبقه بندی شده به دست مهاجمان نیافتاده است.

واقعاً دستتون درد نکنه که عرب ها رو ناکام میگذارید.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

از دست رفتن اطلاعات چه بر روی گوشی و چه بر روی لپ تاپ می تواند واقعه ای تلخ برای یک کاربر محسوب شود. اگر این اتفاق تلخ برای شما نیز پیش آمده است باید بگوییم که دیگر لازم نیست نگران آن باشید. در این پست به راه بازگشت اطلاعات پاک شده و یا از دست رفته بر روی گوشی های اندرویدی خواهیم پرداخت.

: از دست رفتن اطلاعات چه بر روی گوشی و چه بر روی لپ تاپ می تواند واقعه ای تلخ برای یک کاربر محسوب شود. اگر این اتفاق تلخ برای شما نیز پیش آمده است باید بگوییم که دیگر لازم نیست نگران آن باشید. در این پست به راه بازگشت اطلاعات پاک شده و یا از دست رفته بر روی گوشی های اندرویدی خواهیم پرداخت. 

اطلاعاتی که از روی گوشی شما ممکن است پاک شود شامل عکس ها، فیلم ها، ویدیوها و پیامک ها باشد. ممکن است شما به طور ناگهانی فایلی را از روی گوشی خود پاک کرده و یا به طور ناخواسته فایل های شما از دست برود. در اینجا راه بازگشت فایل ها چیست؟ آیا امکان بازگشت فایل های پاک شده است؟ جواب این سوال آری است. 

برای این منظور تنها نیاز به نصب یک نرم افزار و چند کلیک ساده است. پس با ما همراه باشید.  یکی از کمپانی های مشهور چینی که در زمینه بازگردانی فایل های از دست رفته فعالیت می کند Wondershare است. اما محصولی از این کمپانی که در این پست آن را معرفی خواهیم کرد، Dr.Fone نام دارد که پزشکی برای بازگردانی فایل های از دست رفته گوشی اندرویدی شما محسوب می شود. با استفاده از این نرم افزار می توانید اطلاعاتی نظیر پیامک ها، شماره تماس ها، محتویات گالری شامل عکس و ویدیو و ... را بازگردانی کنید. ضمنا شما می توانید تمامی فایل های از دست رفته را مشاهده و سپس فایل هایی که نیاز دارید را بازگردانی کنید. اما برای بازگردانی چه مراحلی را باید انجام دهیم ؟ 

1- در مرحله اول نرم افزار Wondershare Dr.Fone را دانلود و نصب می کنید. ( لینک دانلود Wondershare Dr.Fone 

2- گوشی خود را از طریق کابل به کامپیوتر یا لپ تاپتان متصل کنید. 

3- بر روی دکمه اسکن کلیک کرده تا دستگاه شما و اطلاعات آن اسکن شود. 

4- اطلاعاتی که پاک شده و از دست رفته را بعد از اسکن مشاهده خواهید کرد. بر روی آن بخش از اطلاعات که دوست دارید بازگردانی شود کلیک کرده و آن ها را انتخاب نمایید. 

5- با زدن بر روی دکمه ریستور اطلاعات درخواستی شما بر روی گوشی شما باز خواهد گشت. 

 

نرم افزارهای زیادی برای بازیابی اطلاعات وجود دارد. نظر شما درباره این نرم افزار چیست؟ چه نرم افزار مشابهی را شما پیشنهاد می کنید؟ 

منبع : justwebworld

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

رهایی از مشکلات سخت‌افزار

سیستم‌عامل ویندوز، وظیفه برقراری ارتباط میان نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه را به عهده دارد و در اجرای این وظیفه از درایورهای ساخته شده برای ویندوز کمک می‌گیرد.

متاسفانه گاهی درایورهایی که توسط سازندگان قطعات سخت‌افزاری برای استفاده در ویندوز طراحی می‌شوند، اشکالاتی دارد که پس از یک روز، یک ماه یا حتی چند ماه کشف و رفع می‌شود.

پس از رفع این مشکلات، فایل‌های درایور جدید در سایت سازنده آن قطعه به‌روز شده و بسیاری از کاربرانی که درایور قبلی را در ویندوز نصب کرده‌اند، ممکن است تا مدت‌های زیادی با مشکلاتی که درایور مورد نظر برای آنها به همراه دارد دست و پنجه نرم کنند.

آیا می‌دانید بسیاری از مشکلاتی که در سیستم‌عامل ویندوز مشاهده می‌شود ناشی از اشکالات جزئی در درایورهایی است که در آن نصب شده‌اند؟

گاهی برخی از این مشکلات با نصب یا به‌روزرسانی یک نرم‌افزار خاص ظاهر می‌شود که رهایی از آنها نیز فقط با به‌روزرسانی درایور امکان‌پذیر است.

این هفته نرم‌افزاری را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن و فقط با یک کلیک می‌توانید درایورهای نصب شده روی ویندوز را به جدیدترین نسخه موجود به‌روزرسانی کنید.

یک کلیک برای همه

نرم‌افزار Driver Booster 2 با بیش از 30 میلیون کاربر در سراسر دنیا و با بهره‌مندی از پردازش ابری این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با یک کلیک، درایورهای نصب شده روی رایانه خود را با درایورهای موجود روی دستگاه‌ها و بانک اطلاعاتی آنلاین برنامه، مقایسه کرده و جدیدترین نسخه از درایورها را در اختیار بگیرید.

با استفاده از این روش دردسرهای فراوانی همچون تشخیص مدل قطعه سخت‌افزاری، جست‌وجو به‌دنبال سایت ارائه‌کننده درایور، دانلود فایل به‌روزرسانی و طی مراحل پیچیده به‌روزرسانی را پیش‌رو نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید با یک کلیک همه عملیات ذکر شده را به انجام برسانید.

تجربه بهتر بازی‌ها

از دیگر امکاناتی که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد، نصب نرم‌افزارهای کمکی و بهینه‌سازی درایورها برای اجرای بهتر و سریع‌تر بازی‌ها در رایانه شماست.

به این ترتیب می‌توانید از حداکثر توان رایانه خود در اجرای بازی‌ها بهره‌مند شوید و نیازی به دستکاری تنظیمات پیچیده کارت گرافیک نیز ندارید.

با اطمینان به‌روزرسانی کنید

گاهی به‌روزرسانی یک درایور موجب از کار افتادن کل سیستم‌عامل می‌شود. برای جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات احتمالی، قابلیت تهیه نسخه‌ پشتیبان و بازنشانی در شرایط اضطراری نیز در این برنامه گنجانده شده است.

همچنین قابلیت حذف درایور و بازنشانی فایل‌های درایور قبلی از دیگر امکاناتی است که برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی هنگام به‌روزرسانی درایورها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این نرم‌افزار در دو نسخه رایگان و تجاری با قابلیت اجرا در همه نسخه‌های 32 و 64 بیت ویندوز اکس‌پی، ویستا، 7، 8، 8.1 و 10 ارائه شده و با مراجعه به لینک‌های زیر می‌توانید هر یک از نسخه‌های مورد نظر را دانلود کنید:

http:‌/‌‌/‌www.iobit.com‌/‌en‌/‌driver-booster.php

http:‌/‌‌/‌www.iobit.com‌/‌en‌/‌driver-booster-pro.php

۹۵/۰۳/۰۷

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

تا به حال نمایشگر رایانه خود را کالیبره کرده‌اید؟ به احتمال زیاد بسیاری از شما واژه کالیبره را در مورد باتری دستگاه‌های هوشمند شنیده‌اید، اما آیا می‌دانید نمایشگرهای رایانه نیز نیازمند کالیبراسیون هستند؟ 

با کالیبره کردن نمایشگر رایانه نه‌تنها تصاویری با وضوح، شفافیت و دقت بیشتر برای شما نمایش داده می‌شود.

بلکه می‌توانید رنگ‌های به‌نمایش درآمده توسط نمایشگر را نیز به رنگ‌های واقعی نزدیک‌تر کنید که انجام این کار جزو یکی از مهم‌ترین کارها برای طراحان و گرافیست‌های حرفه‌ای به‌شمار می‌رود.

چنانچه تا به حال عملیات کالیبراسیون را روی نمایشگر رایانه خود اجرا نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم همین حالا با ما همراه شوید و پس از مطالعه کامل مطلب این شماره کلیک دست به کار شده و نمایشگر خود را برای نمایش صحیح و استاندارد رنگ‌ها و تصاویر آماده کنید.

کالیبراسیون چیست؟

تعریف کالیبراسیون در شرایط مختلف کمی متفاوت است، اما در حالت کلی عملیات کالیبراسیون یا کالیبره کردن، تعیین میزان تطابق با استاندارد و مرجع تائید شده است و در صورت نیاز می‌توان با استفاده از مقایسه‌های صورت گرفته و بررسی آنها، کالیبراسیون را برای نزدیک شدن تطابق با استانداردها مورد استفاده قرار داد.

کالیبراسیون در بیشتر موارد به دستگاه‌های اندازه‌گیری اختصاص داده می‌شود و در عملیات کالیبراسیون باتری دستگاه‌های هوشمند نیز صحت اندازه‌گیری دستگاه هوشمند از ظرفیت باتری کالیبره شده و در این عملیات تطابق با مقدار واقعی صورت می‌گیرد.

این عملیات در نمایشگرها و برخی تجهیزات دیگر نیز قابل اجراست، اما در اجرای این فرآیند به‌جای تطابق مقادیر مختلف با استانداردها، مقایسه‌ها به کمک کاربر آمده و مقایسه شرایط فعلی با شرایط موردنظر یا شرایط بهینه، کاربران را در کالیبره کردن همراهی می‌کند.

به‌عنوان مثال ممکن است شما تصویری را در رایانه‌ خود به‌صورت کاملا مشکی مشاهده کنید، اما آن تصویر واقعا مشکی نباشد یا ممکن است شما یک عکاس یا طراح حرفه‌ای باشید و رنگ‌های موجود در تصاویر یا طرح‌های خود را اصلاح کنید و از رنگ‌های اصلاح شده‌ای که در نمایشگر رایانه مشاهده می‌کنید رضایت کامل داشته باشید.

اما پس از چاپ تفاوت بسیار مشهودی را در رنگ‌های به‌نمایش درآمده روی نمایشگر و رنگ‌های چاپ شده روی کاغذ مشاهده کنید.

در چنین شرایطی کالیبره کردن نمایشگر با توجه به نیازهای شما، اولین راهکار برای نزدیک شدن به واقعیت به‌شمار می‌رود.

شرایط محیطی

همان‌ طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، در عملیات کالیبره کردن نمایشگر، شرایط فعلی و شرایط ایده‌آل مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

پس لازم است تا پیش از کالیبره کردن نمایشگر، شرایط محیطی مناسب را فراهم کنید. برخی نکات قابل توجه در فراهم‌سازی شرایط محیطی مناسب عبارت است از:

نمایشگر را در نور همیشگی محیط کار یا منزل خود و در شرایط استاندارد قرار دهید. قرار گرفتن نمایشگر زیر نور مستقیم و قدرتمند یا قرار دادن آن در محیطی تاریک عملیات کالیبره کردن را با مشکل مواجه می‌کند.

رزولوشن تصویر نمایشگر را در بالاترین حالت ممکن قرار دهید و در صورتی ‌که از نمایشگرهای LCD استفاده می‌کنید با جست‌وجو در اینترنت رزولوشن پیش‌فرض (Native) آن را طبق مدل نمایشگر خود جست‌وجو کرده و آن را در این رزولوشن قرار دهید.

مطمئن شوید کارت گرافیک روی حالت نمایش 24 یا 32 میلیون رنگ تنظیم شده باشد.
(24bit, 32bit)

عملیات کالیبره کردن را ابتدای روشن کردن نمایشگر اجرا نکنید و پیش از اجرای این فرآیند مطمئن شوید حداقل 30 تا 40 دقیقه از روشن شدن آن گذشته است.

بهتر است نور مستقیم به نمایشگر تابیده نشود و بازتاب نور یا سایه نیز در آن مشاهده نشود.

کالیبراسیون در ویندوز

خوشبختانه سیستم‌عامل ویندوز برای کالیبره کردن نمایشگر توسط کاربران، ابزاری را در خود جای داده است.

شما می‌توانید با استفاده از این ابزار و در کمترین زمان ممکن، در نسخه‌های مختلف ویندوز همچون ویندوز 7، 8، 8.1 و 10 عملیات کالیبره را اجرا کنید.

روش انجام این کار به این شرح است:

1 ـ به کنترل پنل ویندوز مراجعه کنید. (در ویندوزهای 8.1 و 10 می‌توانید با کلیک راست روی منوی استارت و انتخاب گزینه Control Panel به این بخش دسترسی یابید)

2 ـ روی Hardware and Sound کلیک کرده سپس Display را انتخاب کنید.

3 ـ از سمت چپ روی Calibrate color کلیک کنید.

نکته: شما می‌توانید پس از مراجعه به منوی استارت و تایپ عبارت calibrate در کادر جست‌وجو، روی گزینه‌ Calibrate display color در فهرست نتایج کلیک کنید تا این ابزار اجرا شود.

4 ـ در این مرحله ابزار کالیبراسیون رنگ‌ها در نمایشگر اجرا شده و ضمن ارائه توضیحاتی به شما، به‌صورت مرحله به مرحله شما را در کالیبره کردن نمایشگر راهنمایی می‌کند.

توجه داشته باشید گاما، روشنایی، کنتراست و سطوح رنگی نمایشگر در صفحات مجزایی با نمایش نمونه‌هایی از شرایط ایده‌آل برای شما نمایش داده شده و می‌توانید با استفاده از ابزارهای ارائه شده ‌تغییرات را اعمال کرده یا گزینه ایده‌آل را انتخاب کنید.

کالیبراسیون در مک

سیستم‌عامل مک نیز همچون ویندوز ابزاری را برای کالیبره کردن در خود جای داده است. برای استفاده از این ابزار ‌باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1 ـ روی منوی اپل کلیک کرده و گزینه ‌ System Preferences را انتخاب کنید.

2 ـ از فهرست ابزارهای موجود روی Displays کلیک کنید.

3 ـ از بالای پنجره به‌نمایش درآمده تب Color را انتخاب کرده سپس روی گزینه‌ Calibrate در سمت راست صفحه کلیک کنید.

4 ـ در این مرحله دستیار کالیبراسیون اپل اجرا شده و ضمن ارائه توضیحات لازم با توجه به مدل دستگاه شما گزینه‌ها و مراحل مختلفی را برای کالیبره کردن نمایشگر در اختیار شما قرار می‌دهد.

کالیبراسیون آنلاین

چنانچه از سیستم‌‌های‌عامل‌ دیگری همچون لینوکس یا سایر دستگاه‌ها همچون کروم‌بوک استفاده می‌کنید ممکن است ابزار کالیبراسیون توسط سیستم‌عامل در اختیار شما قرار نگیرد و همچنین ممکن است بخواهید دستگاه مجهز به سیستم‌عامل ویندوز یا مک را نیز به‌صورت دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری کالیبره کنید.

در این شرایط استفاده از سرویس‌های آنلاین را به شما پیشنهاد می‌کنیم . صفحات تست نمایشگرهای ال‌سی‌دی Lagom در 13 مرحله با ارائه آموزش‌های لازم و نمونه‌هایی از شرایط ایده‌آل و وجود خطا در کالیبراسیون به شما کمک می‌کند به بهترین نحو نمایشگر دستگاه خود را کالیبره کنید.

تنها نکته‌ای که هنگام استفاده از این ابزار ‌باید توجه داشته باشید نیازمندی به گزینه‌های تنظیم نور، کنتراست، گاما و... روی نمایشگر است.

به‌عبارت دیگر چنانچه نیازمند استفاده از این سرویس آنلاین روی نمایشگر لپ‌تاپ خود باشید ‌باید از ابزارهای کمکی نرم‌افزاری که قابلیت کنترل روشنایی، گاما و کنتراست نمایشگر را در اختیار شما قرار می‌دهند کمک بگیرید.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد
  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۱۵
خرداد

پس از محبوبیت تلفن های هوشمند و فروش بالای آنها، مفهوم بکار رفته در این تلفن ها وارد تلویزیون ها نیز شد. تلویزیون های هوشمند مانند تلفن های هوشمند امکان اتصال به اینترنت و استفاده از سرویس های آنلاین ویدیویی و شبکه های اجتماعی و غیره را دارند. Smart TVها قادرند با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را دریافت و یا ارسال کنند. در ادامه توضیحات کامل در مورد این تلویزیون ها که روز به روز به تعداد و تنوع آنها افزوده می شود مشاهده خواهید کرد.

اصطلاح Smart TV یا تلویزیون هوشمند، اولین بار توسط سامسونگ معرفی شد پس از آن ال جی و فیلیپس نیز آن را توسعه دادند. در حال حاضر اکثر تولید کننده های تلویزیون، Smart TV تولید می کنند ولی برخی، نام های متفاوتی برای تلویزیون های هوشمند خود گذاشته اند. بعنوان مثال سونی تلویزیون های هوشمند خود را Internet TV نام گذاری کرده است. به هر حال منظور ما از تلویزیون هوشمند (Smart TV) تلویزیونی است که قادر است به اینترنت متصل شود و سرویس های اینترنتی را در اختیار کاربر قرار دهد.

تلویزیون هوشمند، Smart TV چیست؟

تلویزیون هوشمند مانند تلفن هوشمند عمل می کند. این تلویزیون های قادرند سرویس های مختلف اینترنتی را از طریق تلویزیون به کاربر ارائه دهند. یعنی تلویزیون هوشمند معادل یک تلویزیون معمولی با یک کامپیوتر داخلی است که سرویس های متنوعی را به کاربر می دهد. کاربر می تواند در تلویزیون هوشمند خود نرم افزار نصب کند، ویدیو و تصاویر آنلاین را مشاهده کند، صفحات وب را مرور کند، بازی اجرا کند و از همه مهمتر به کانال های اینترنتی IPTV متصل شود.

چرا به تلویزیون هوشمند نیاز داریم؟

تلویزیون های هوشمند نسبت به تلویزیون های معمولی امکانات بسیار وسیع تری دارند با تلویزیون های هوشمند می توانید تصاویر در حال پخش را ضبط کنید، با قابلیت Time Shifting نگران از دست دادن تصاویر زنده نباشید و می توانید از تلویزیون اینترنتی IPTV استفاده کنید. در واقع تلویزیون های هوشمند نحوه استفاده از تلویزیون را تغییر داده اند و کاربر بسیاری از اموری که در کامپیوتر خود انجام می دهد را می تواند در صفحه نمایش بزرگتر و با کیفیت تر HDTV انجام دهد. تلویزیون های هوشمند به راحتی به شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک گذاری ویدیو متصل می شوند.

یکی از قابلیت هایی که تقریبا تمام تلویزیون های هوشمند دارند پشتیبانی از استاندارد DLNA است. DLNA به شما این امکان را می دهد تا براحتی ویدیو را از کامپیوتر، تلفن هوشمند و وسایل دیگر به تلویزیون منتقل نموده و پخش کنید. یعنی اگر قبلا ویدیو، موزیک های مختلف را از اینترنت دانلود کرده اید مطمئن خواهید بود که تلویزیون هوشمند شما آنها را پخش خواهد کرد. برای کسب اطلاعات کامل در موردDLNA به دایرکتوری IT زومیت مراجعه نمایید.

چطور تلویزیون هوشمند به اینترنت متصل می شود؟

تمام تلویزیون های هوشمند دارای پورت شبکه Ethernet هستند و از طریق کابل شبکه قادرند به اینترنت متصل شوند. علاوه بر این برخی از تلویزیون های هوشمند قادرند به شبکه های بی سیم نیز متصل شوند. در واقع اتصال تلویزیون های هوشمند مشابه اتصال نوت بوک به اینترنت است.

برخی از تلویزیون های هوشمند امکان اتصال به شبکه بی سیم را بصورت داخلی ندارند ولی می توان با خرید یک سخت افزار اضافی که حدود 100 دلار قیمت دارد به شبکه بی سیم متصل شد. به هر حال روش پیشنهادی ما اتصال از طریق پورت Ethernet و کابل شبکه است چون ارتباط شبکه پایدارتر خواهد بود.

با تلویزیون هوشمند چه کارهای می توان انجام داد؟

تلویزیون های هوشمند مشابه کامپیوترها عمل می کنند و بسیاری از سرویس های یک کامپیوتر را به کاربر ارائه می دهند. با تلویزیون هوشمند می توانید ویدیوها را در وب سایت های به اشتراک گذاری مانند Youtube مشاهده کنید، صفحات وب را باز کنید، ایمیل های خود را چک کنید، به شبکه های اجتماعی متصل شوید و از دیگر سرویس های اینترنتی استفاده کنید. علاوه بر این موارد، تلویزیون های هوشمند قادرند اسناد Word و یا صفحه های گسترده Excel را ایجاد کرده و یا نمایش دهند.

بازی های ساخته شده برای تلویزیون های هوشمند نیز رو به افزایش هستند. بعنوان مثال پاناسونیک قراردارد های مختلفی را با تولید کننده های مطرح بازی مانند Gameloft عقد کرده است تا بازی های خود را برای تلویزیون های هوشمند این شرکت تولید کنند.

تلویزیون های هوشمند امکان اتصال وب کم و اجرای نرم افزار Skype را دارند. کاربر می تواند با اتصال وب کم به Smart TV امکان مکالمه ویدیوی را مهیا کند. به این ترتیب کل خانواده می توانند در مقابل تلویزیون با دوستان و آشنایان خود در هر کجای دنیا مکالمه ویدیویی داشته باشند.

با تلویزیون های هوشمند می توان به رادیو های اینترنتی دسترسی داشت و یا گزارش و پیش بینی آب و هوا را بصورت زنده مشاهده کرد.

Smart TV

نرم افزار (App) ها در تلویزیون هوشمند چطور کار می کنند؟

رابط کاربری تمام تلویزیون های هوشمند دارای صفحه اصلی است که در آن صفحه می توان به امکانات مختلف تلویزیون دسترسی داشت. در صفحه اصلی Smart TVها لینک به فروشگاه نرم افزارها وجود دارد در حال حاضر اکثر نرم افزارهای تلویزیون های هوشمند بصورت مجانی در اختیار کاربر قرار داده می شوند ولی تولید کنندگان تلویزیون هوشمند امیدوارند با محبوبیت این نوع از تلویزیون ها، از فروش نرم افزار نیز درآمد کسب کنند.

آیا نرم افزارهای Smart TV در تلویزیون برندهای دیگر نیز اجرا می شوند؟

متاسفانه، تمام تلویزیون های هوشمند سیستم عامل خاص خود را دارند و در واقع نرم افزارهای هر کدام تنها در خود آن تلویزیون قابل اجراست. البته خوشبختانه Smart TVها نرم افزار خاصی دارند که برروی ابزارهای اندرویدی و یا iOS نصب می شوند و کنترل تلویزیون از طریق تلفن هوشمند و یا تبلت  امکان پذیر می شود.

آیا می توان تلویزیون معمولی HDTV را به Smart TV تبدیل کرد؟

اگر قبلا تلویزیون HDTV خریداری کرده اید هنوز راهی برای تبدیل آن به Smart TV وجود دارد. در حال حاضر کمپانی های مختلف انواع گوناگونی از Settop Box ها را تولید کرده اند که امکانات مشابه تلویزیون های هوشمند را به تلویزیون معمولی اضافه می کنند.Google TV و یا Apple TV از معروفترین آنها هستند. Google TV و Apple TV در بازار کشور وجود ندارند اما در بازار کشور HD Player های مختلفی وجود دارند که بسیاری از امکانات Smart TV ها را به کاربر ارائه می دهند معروفترین آنها ساخت Western Digital، Asus و Seagate هستند که همگی در بازار کشور و با قیمت حدود 120 تا 200 هزار تومان به فروش می رسند.

چطور می توان تلویزیون هوشمند را کنترل کرد؟

بهترین راه برای کنترل تلویزیون های هوشمند استفاده از تلفن هوشمند است. تلفن های هوشمند به راحتی و با نصب نرم افزار مربوطه به Smart TV متصل می شوند و آن را کنترل می کنند. علاوه بر این تولید کننده های مختلف راه حل های متفاوتی را برای کنترل تلویزیون ارائه کرده اند بعنوان مثال سامسونگ و Vizio ریموت کنترل مشابه تلفن هوشمند به همراه برخی از Smart TVهای خود ارائه می دهند و یا ال جی از روش مشابه کنترلر Wii استفاده می کند.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم
۰۳
خرداد

باز شدن ویندوز، مرور وب و اجرای برنامه های کاربردی، طولانی تر از زمانی شده است که کامپیوتر را تازه خریده بودید. گویی هر چه سن اتومبیل تان بیشتر می شود، دیرتر شما را سر کار می رساند. کامپیوترتان پر شده است از برنامه های غیرضروری و وقتی می خواهید یک برنامه ضروری را نصب کنید، اوضاع کامپیوتر به هم می ریزد؛ آهسته تر می شود و... .

نکته های این مقاله، به شما کمک خواهد کرد تا برنامه های غیرضروری را به نحوی پاک سازی کنید و در نتیجه، کامپیوتر شما کارآمدتر شود.

پاک سازی ویندوز

ویندوز نیز به مرور زمان، گرد و غبار به خود می گیرد؛ اما پیش از پاک سازی ویندوز، کامپیوتر را از لحاظ وجود ویروس ها، برنامه های جاسوسی و مانند آن، بررسی کنید؛ سپس قطعات و برنامه های غیرضروری ویندوز را حذف کنید.

حذف آلودگی ها

ابتدا به پایگاه وب windows update بروید و ویندوز را امروزی کنید؛ سپس به پایگاه وب برنامه های ضدویروس و ضدجاسوسی خود بروید و آنها را نیز امروزی کنید؛ آنگاه با این برنامه ها، یک بررسی کامل روی کامپیوتر خود انجام دهید و پس از حذف آلودگی ها، خصوصیت حفاظت خودکار این برنامه ها را غیرفعال کنید.

حذف برنامه های غیرضروری

بسیاری از برنامه هایی که در گذشته بر روی کامپیوترتان نصب شده است، احتمالاً غیرضروری هستند. برای حذف آنها، ابتدا قطعات غیرضروری ویندوز را حذف کنید. در ویندوز #215;P، روی Start، Control Panel، Add/Remove Programsکلیک کنید و آن گاه، گزینه Add/Remove Windows Componentsواقع در دست چپ را انتخاب کنید. این مراحل، در سیستم عامل های قدیمی تر نیز همین گونه است. دو کاندیدای اولیه برای حذف، عبارتند از: Games و MSN Explorer.

با استفاده از برنامه Add or Remove Programsدر Control Panel، می توانید برنامه های کاربردی دیگر را نیز حذف کنید؛ اما اگر برنامه ای خودش، گزینه Uninstall داشته باشد - احتمالاً در منوهای فرعی آن در All Programs - از آن استفاده کنید. اگر پس از استفاده از Uninstall برنامه، باز هم نام برنامه در فهرست Add or Remove Programsظاهر شود، یا برنامه مورد نظر، اصلاً گزینه Uninstall نداشته باشد، آن را در فهرست Currently Installed Programsانتخاب کنید؛ روی Removeیا Change/Remove کلیک کنید و دستورالعمل هایی را که می آید، دنبال کنید. بعضی از برنامه های امنیتی، فقط یک گزینه Change دارند که حذف را مستلزم استفاده از برنامه Uninstall می کنند.

گاهی پس از حذف یک برنامه، باز هم نام آن در فهرست Add or Remove Programsباقی می ماند؛ حتی گاهی نماد چنین برنامه ای، در نوار زیرین ویندوز و کنار ساعت، ظاهر می شود. وقتی با چنین برنامه پررویی مواجه شدید، دوباره روی دکمه Removeیا Change/Remove آن کلیک کنید. ویندوز #215;P نگارش SP2 (سرویس پک 2)، ممکن است متوجه تلاش دوم شما شود و نام برنامه را از فهرست Add or Remove Programsحذف کند و مسئله را به طور خودکار حل کند. اگر این کار نیز مؤثر واقع نشد، ویندوز را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید (کامپیوتر را راه اندازی کنید؛ کلید F8 را نگه دارید و گزینه Safe Mode را انتخاب کنید). گزینه Remove را در Add or Remove Programsدوباره استفاده کنید. اگر باز هم این کار مؤثر واقع نشد، باید از یک توپخانه سنگین تر بهره بگیرید. چنین نام هایی را می توانید به طور دستی و با اصلاح رجیستری نیز حذف کنید. اطلاعات بیشتر در این باره را می توانید در پایگاه وب زیر ببینید:

support.microsoft.com/kb/314481

مایکروسافت، یک راه حل جامع تر و کم خطرتر، به نام برنامه Windows installer Cleanup Utility دارد. به پایگاه وب زیر بروید و این برنامه رایگان را از آن دریافت کنید:

support.microsoft.com/kb/290301

حذف برنامه های Startup

وقتی همه برنامه هایی را که بدون آنها هم می توانید زندگی کنید، پاک کردید، برنامه هایی را بیابید که بی آن که ضروری باشند، در این زمینه، در حال اجرا هستند و در نتیجه، بیهوده بار بر دوش پردازنده کامپیوتر و سایر منابع آن می گذارند.

بسیاری از فرایندهای (Process) خودراه انداز ویندوز، ضروری هستند. به عنوان مثال، اگر کلید ترکیبی CTRL+ALT+DEL را برای نمایش پنجره Task Manager بزنید، ممکن است 10 نسخه از فایل Svchost.exe را در میان فرایندهای خود ببینید. در این صورت، نگران نشوید. Svchost.exe، یک راه انداز برنامه است؛ برنامه ای که سایر برنامه ها را به اجرا در می آورد و داشتن چند نسخه از آن در یک زمان، معمول است.

شاید در جایی بخوانید که اگر یکی از این سرویس های ویندوز را غیرفعال کنید، ویندوز، بسیار سریع خواهد شد؛ اما پیش از متوقف کردن یک سرویس ویندوز، در مورد نیاز یا عدم نیاز به آن، خوب فکر کنید.

آزاد کردن فضای دیسک سخت

داشتن مقادیر زیادی فضای آزاد در دیسک سخت، برای کارآیی ویندوز، مهم است؛ زیرا ویندوز به جای کافی در دیسک سخت، برای استفاده به عنوان حافظه مجازی (Virtual Memory)، نیاز دارد. خوشبختانه، پاک سازی فضای روی دیسک سخت، کار آسانی است.

به عنوان مثال، مقدار فضایی که ویندوز برای Recycle Bin اختصاص می دهد، برای بسیاری از مردم زیاد است. فضای پیش گزیده، 10 درصد ظرفیت کل درایو است؛ مثلاً 3 گیگابایت برای یک درایو 30 گیگابایتی. برای بیشتر کردن فضای آزاد، روی Recycle Bin، کلیک راست کنید؛ Properties را انتخاب کنید؛ شاخص متحرک را به طرف 3 درصد یا کمتر ببرید؛ سپس روی OK کلیک کنید. این کار، باعث می شود که روی درایو 30 گیگابایتی مثال ما، باز هم یک گیگابایت فضا، برای ذخیره موقت فایل های حذف شده، باقی بماند که در بسیاری از شرایط، کافی است.

یک مصرف کننده دیگر دیسک سخت، برنامه System Restore است که مقادیر بسیار زیادی از فضای دیسک سخت را برای ذخیره نقطه های بازگردانی (restore point) مصرف می کند که ممکن است هیچ گاه به آنها نیاز نداشته باشید. برای کم کردن این مقدار فضا، روی My Computer، کلیک راست کنید؛ Properties و بعد System Restore را انتخاب کنید؛ شاخص متحرک را به طرف 3 درصد یا کمتر ببرید و روی OK کلیک کنید. این مقدار باید برای ذخیره دست کم دو نقطه بازگردانی بر روی یک درایو 30 گیگابایتی کافی باشد.

حال باید برنامه Disk Cleanup ویندوز را به به اجرا درآورید. روی Start کلیک کرده، Run را انتخاب کنید؛ عبارت cleanmgr /sageset:99 را در کادری که ظاهر می شود، تایپ کنید و Enter را بزنید؛ سپس انواع فایلی را که می خواهید بررسی شوند، تیک دار کنید و روی OKکلیک کنید.

روی نماد C: در My Computer، کلیک راست کنید و Properties و بعد Disk Cleanupرا انتخاب کنید. در این حال، فهرستی از ده ها فایل را خواهید دید که می توانید حذف کنید. گروه هایی را که لازم ندارید، تیک دار کنید؛ سپس روی OKو سرانجام روی Yesکلیک کنید.

ممکن است بخواهید که بعضی از موارد، بدون تیک باشند (انتخاب نشوند). به عنوان مثال، محتویات پوشه Temporary Internet Files شما می تواند سرعت عمل برنامه IE را به دلیل داشتن بعضی از داده های پایگاه های وب پراستفاده شما، بیشتر کند. همچنین اگر فایل های Office Setup خود را پاک کنید، ممکن است بعضی از وصله های امروزی کننده Office 2003، درست کار نکنند. برای اطلاعات بیشتر درباره تعمیر مایکروسافت، برای نصب کننده Office 2003 SP2، به پایگاه وب زیر مراجعه کنید:

www.askwoody.com/mevscomments php?newsid=263?w

پس از آن که زباله ها را تخلیه کردید، کامپیوتر خود را از نو راه اندازی کنید؛ روی نماد درایوC: در My Computer، کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید؛ سپس Tools و آنگاه Defragment New را انتخاب کنید. در پنجره Disk Defragmenter، روی Analyzeکلیک کنید. اگر Analyzerگزارش کند که لازم است درایو مزبور را Defrag کنید، این عمل را به زمانی موکول کنید که چند ساعتی از کامپیوتر خود دور خواهید بود. در حقیقت، در مورد کارایی عمل Defrag، بحث است؛ اما در حال حاضر، اکثر کارشناسان معتقدند که اجرای Defrag به طور منظم، می تواند کارآیی دیسک سخت را بیشتر کند.

پاک سازی رجیستری

برای این کار، می توانید 10 سال آینده را صرف ور رفتن با کلیدهای رجیستری، تنظیم های تأخیر منو و هزاران تنظیم دیگر ویندوز کنید. راه دیگر آن است که از سال ها کار دیگران، بهره بگیرید. دو برنامه پاک سازی رجیستری Jv16 PowerToolsو System Mechanic به آسانی و به سرعت، رجیستری را برای شما تنظیم و پاک سازی می کنند. نسخه امتحانی 30 روزه این برنامه ها را به ترتیب از پایگاه های وب زیر، می توانید دریافت کنید:

www.macecraft.com

www.iolo.com/sm

یادآوری: رجیستری، بسیار ظریف و شکننده است؛ به هیچ وجه از برنامه های گمنام مدعی پاک سازی رجیستری، استفاده نکنید.

دریافت های اینترنتی را محدود کنید

حال که ویندوز تمیز شده است، برای هر یک از کسانی که با کامپیوتر شما کار می کنند، یک حساب کاربری (User Account) مستقل و محدود شده (Limited) بسازید تا همواره در حساب خودشان کار کنند. ویندوز، جلوی نصب برنامه در حساب های Limited را می گیرد و در نتیجه، نفوذگران اینترنتی، نخواهند توانست که در کامپیوتر شما، یک برنامه تهدیدکننده را نصب کنند. برای آرامش، خودتان هم می توانید در یک حساب محدود شده، عملیات اینترنتی خود را انجام دهید.

فایل های بازیافتی (Recovered) قدیمی Word را پاک کنید

هر گاه که برنامه Word ضربه می بیند، فایل های واسطی با نام هایی چون DFC15F8.TMP بر روی دیسک سخت شما می سازد. اجرای برنامه Disk Cleanup ویندوز، اکثر این فایل ها را جارو خواهد کرد؛ اما خودتان هم می توانید آنها را به طور دسته ای پاک سازی کنید. برای این کار، همه برنامه های باز را ببندید؛ سپس روی Start و بعد Search کلیک کنید و All Files And Foldersرا انتخاب کنید و عبارت ~*.tmp را در کادر All or Part of a File Name تایپ کنید؛ سپس تحت Look in، گزینه Local Hard Drives (C:)را انتخاب کنید و روی Search کلیک کنید. وقتی جست وجو تمام شد، کلید ترکیبی Ctrl+A را بزنید تا همه فایل ها را انتخاب کنید؛ سپی کلید Delete را بزنید.

Wordبه طور پیش گزیده، نسخه های Auto Recoverer فایل های باز را هر 10 دقیقه یک بار، ذخیره می کند. وقتی Wordبا یک ضربه مواجه می شود، بازیابی فایل هایی را که در زمان ضربه، باز بوده اند، برای شما فراهم می سازد. گاهی فایل های Auto Recoverer، مدت ها بیش از نیاز شما، بر روی دیسک سخت می مانند. برای حصول اطمینان از این که همه فایل های Auto Recoverer قدیمی حذف شده اند، برنامه Wordرا باز کنید و روی Toolsکلیک کنید؛ سپس Options و بعد، File Location را انتخاب کنید و روی Auto Recoverer Files، دوبار کلیک کنید. در این حال، روی پوشه ای که ظاهر می شود، کلیک راست کنید و Explorer را انتخاب کنید و بعد، روی پیکان رو به بالا کلیک کنید تا به دایرکتوری پدر برسید؛ سپس همه فایل های دارای نام مختوم به asd را حذف کنید.

برنامه Internet Explorer را تکان دهید

پاک کردن فایل های history، کوکی ها و نهانگاه (cache)، در IEآسان است. برای این کار، روی Tools و بعد Internet optionsکلیک کنید و آنگاه Delete Cookiesو Delete Files را تحت Temporary Internet Files، در صفحه General انتخاب کنید یا Clear History را تحت History انتخاب کنید؛ اما انتظار نداشته باشید که پاک سازی شما زیاد دوام بیاورد. اگر کامپیوتر شما یک دیسک سخت 150 گیگابایتی داشته باشد، ممکن است استفاده IE از 3 گیگابایت از فضای دیسک سخت، برای فایل های موقتی، برای شما اهمیتی نداشته باشد. در مقابل، اگر درایو شما 10 گیگابایتی باشد، هر چه در فضای دیسک، صرفه جویی کنید، کارآیی کامپیوترتان بالاتر می رود.

برای صرفه جویی در فضای دیسک سخت، روی Tools و بعد Internet Option کلیک کنید؛ سپس دکمه Settings در صفحه General را انتخاب کنید و شاخص متحرک را به 20 یا 30 مگابایت ببرید و یا اگر ارتباط اینترنت شما آهسته است، آن را روی 100 مگابایت یا بیشتر میزان کنید و دو بار روی OK کلیک کنید تا کار تکمیل شود.

حذف وصله های قدیمی

اگر مطمئن هستید که می خواهید یک وصله امروزی کننده را حفظ کنید، می توانید پوشه Uninstall را حذف کنید تا بخشی از فضای دیسک سخت، آزاد شود. برای دیدن پوشه های Uninstall ذخیره شده، Windows Explorer را باز کنید و به پوشه C:\Windowsبروید. اگر هیچ پوشه ای در این جا ندیدید، به منوی View بروید و Folder Optionرا انتخاب کنید؛ به صفحه View بروید و گزینه زیر را انتخاب کنید:

Show Hidden Files And Folders

و روی OK کلیک کنید.

برنامه Uninstall سرویس پک ویندوز، در پوشه NtServicepackUninstall قرار دارد. نام بقیه وصله ها، به شکل NtUninstallKBnnnnnn یا NtvninstallQnnnnnn است که هر n، نماینده یک رقم است. اگر پوشه ای بیش از چند هفته قدمت داشته باشد، می توانید بدون ریسک، آن را حذف کنید. با وجود این، ابتدا مطالب مربوط به امروزی کننده ها را در پایگاه وب زیر بخوانید:

support.microsoft.com/ ?kbid=nnnnnn

که در آن، nnnnnn عدد واقع در نام پوشه است.

برای حذف یک پوشه Uninstall، آن را در Windows Explorer انتخاب کنید و کلید Delete را بزنید. در این حال، ممکن است برنامه Uninstall، باز هم در فهرست Add Or Remove Programs در Control Panel آمده باشد. در این صورت، برای حذف آن، برنامه مزبور را انتخاب کنید و روی Remove کلیک کنید. یک پیام خطا از شما خواهد پرسید که آیا می خواهید برنامه را از فهرست حذف کنید یا نه؛ روی Yes کلیک کنید.

پاک کردن صفحه کلید

برای پاک کردن صفحه کلید، به یک جاروبرقی، یک شیشه الکل، گوش پاک کن و دو تکه پارچه نخی تمیز و نرم نیاز دارید.

صفحه کلید را از کامپیوتر جدا کنید و آن را روی یک روزنامه باطله قرار دهید؛ بعد آن را برگردانید و چند ضربه آرام به پشت صفحه کلید بزنید تا گرد و غبار بیرون بریزد؛ سپس آن را به حالت عمودی نگه دارید و جاروبرقی را در حالتی که باد به بیرون می زند به طرف صفحه کلید، بین کلیدها بگیرید و دوباره صفحه کلید را پشت و رو کنید و چند بار تکان دهید تا بقیه گرد و غبار داخل آن بیرون بیاید؛ سپس کمی الکل به تکه پارچه نخی بزنید و آن را روی صفحه کلید بکشید تا تمیز شود. با تکه پارچه دیگری، صفحه کلید را خشک کنید.

تمیز کردن مانیتور

تمیز کردن صفحه نمایش مانیتور، آسان است؛ کافی است مانیتور را خاموش کنید و بعد با یک تکه پارچه نخی، با رطوبت ملایم، صفحه نمایش را تمیز کنید؛ هرگز از مایع شیشه شوی، برای تمیز کردن صفحه نمایش استفاده نکنید.

  • ابوالفضل پاشائی مقدم